skip to Main Content
Dzieci W Szkole

Zdrowy powrót do szkoły. Jak zadbać o odporność?

Powrót do szkoły po kilku miesiącach sielskich wakacji na pewno nie należy do najłatwiejszych. Związane z nim przygotowania, nowa szkoła, zmiana środowiska mogą być dla dziecka stresujące – a to dodatkowo wpływa na obniżenie odporności. Jak więc przygotować dziecko na powrót do szkoły i pierwsze jesienne przeziębienia?

Jak w ogóle działa układ odpornościowy?

Podstawową rolą układu odpornościowego, zwanego także układem immunologicznym jest walka z intruzami – w tym z komórkami wirusowymi czy bakteriami.

Układ odpornościowy tworzą różne narządy, w tym między innymi grasica, migdałki, szpik kostny czy wyrostek robaczkowy. Należy jednak pamiętać, że wszystkie części układu immunologicznego potrzebują określonego czasu, aby spełnić swoją rolę w najlepszej możliwej formie. Dlatego też, zwłaszcza u małych dzieci występuje większe ryzyko wystąpienia infekcji. 

Dlaczego odporność słabnie wraz z powrotem do szkoły?

Przede wszystkim należy pamiętać, że układ odpornościowy u dzieci nie jest jeszcze w pełni rozwinięty, a dziecko w fazie dojrzewania jest niezwykle narażone na wszelkiego rodzaju infekcje.

Wpływ na obniżenie odporności ma także stres, o który przy powrocie do szkoły nie trudno. Zmiana otoczenia, nowe środowisko czy nowi nauczyciele to czynniki niezwykle stresujące. Nawet, jeśli Twoje dziecko nie okazuje zdenerwowania, może czuć się niepewnie i czuć stres – a ten skutecznie obniża odporność.

Wpływ na to ma także zmiana trybu życia – w czasie wakacji dziecko ma wiele czasu na wypoczynek i zabawę. Sytuacja ta zmienia się praktycznie z dnia na dzień po 1 września. Nowa sytuacja ma wpływ na organizm, który wymaga nieco czasu na przystosowanie się. Wczesne godziny pobudki czy nowe obowiązki zwłaszcza podczas pierwszych tygodni, czyli zanim organizm i psychika dziecka przystosują się do nowej sytuacji, mogą być czynnikami obniżającymi odporność.

Jesień to naturalnie także sezon największych zachorowań na przeziębienia, choroby układu oddechowego oraz grypy. Częsty i bliski kontakt z innymi dziećmi naturalnie sprzyja przemieszczaniu się bakterii oraz wirusów, które prowadzą do infekcji. Łatwo to zauważyć, ponieważ często w tym okresie chore może być nawet pół klasy lub jej większość.

Jak wzmocnić odporność u dziecka przed powrotem do szkoły?

Do wzmocnienia odporności dziecka warto zadbać o prawidłową suplementację witamin. W jedzeniu oraz spożywanych napojach możesz szukać witaminy C, która ma pozytywny wpływ na zdrowie oraz pracę układu odpornościowego.

Poza witaminą C należy zadbać o suplementację witamin z grup:

  • A – która stymuluje produkcję białych krwinek,
  • B – bierze udział w pracy mechanizmów obronnych organizmu,
  • E – będącą ślinym utleniaczem.

Warto także unikać cukru i zastąpić go miodem, który ma dobroczynny wpływ na organizm. Warto jednak pamiętać, że miód wpływa dobroczynnie na funkcjonowanie układu odpornościowego, jeśli jest podawany lub przetwarzany w temperaturze do 40 stopni.

Miód jest bogatym i naturalnym źródłem witamin oraz białek enzymatycznych, które mobilizują układ immunologiczny do pracy oraz właściwego rozwoju.

Co więcej, miód zawiera w sobie substancje przeciwzalane i odkażające, które mają dobroczynny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu.

Jeśli dziecko lubi herbatki, warto zastanowić się nad podawaniem naparu z dzikiej róży, który zawiera witaminy z grupy A, B, C oraz E.

Może warto połączyć więc herbatkę z miodem na chłodne, wypełnione nauką oraz obowiązkami szkolnymi wieczory?

Odpowiednia ilość snu

Sen jest niezwykle istotny w procesie regeneracji organizmu. Jak zaznaczyliśmy we wstępie artykułu, zarówno dzieci jak i dorośli w silnie stresogennym okresie są szczególnie narażeni na spadek odporności.

Odpowiedni poziom oraz czas regeneracji wpłynie korzystnie zarówno na zdrowie dziecka, jak i poziom jego energii oraz regenerację i prawidłową budowę układu odpornościowego.

Odporność a aktywność

W okresie wakacyjnym o aktywność dziecka na pewno nie trudno. Wraz z nastaniem jesieni oraz pogarszającej się pogody coraz trudniej spędzać jednak aktywnie czas na świeżym powietrzu.

Alternatywą do utrzymania stałego poziomu aktywności fizycznej dziecka mogą być na przykład zajęcia dodatkowe – a możliwości jest wiele.

Usiądźcie wspólnie i zastanówcie się, co sprawiałoby dziecku przyjemność. Może lekcje tańca? Lekka atletyka lub gimnastyka? A może zajęcia z sztuk walki lub jazda konna? Aktywność fizyczna u dzieci będzie wpływała pozytywnie na rozwój oraz zwiększenie odporności organizmu.

Stałą aktywność fizyczną warto włączyć już u najmłodszych dzieci, aby przyzwyczajać je do tego, że sport to zdrowie.

Odpowiednią ilość aktywności fizycznej mogą zapewnić już 1-2 treningi w tygodniu.

Motywacją dla malucha może być także nastawienie oraz postawa rodziców. Jeśli regularnie uprawiacie sport, dziecko naturalnie może chcieć robić to samo, co rodzice.

Czyż to nie dobra motywacja, aby zadbać o swoje zdrowie, a tym samo wzmocnić odporność dziecka?

Zbilansowana dieta

Wiemy, jak ciężko zadbać o właściwą dietę dziecka. Należy jednak pamiętać, że zarówno w naszej diecie, jak i dicie dziecka powinno znajdować się odpowiednio dużo składników odżywczych.

Trzymanie odpowiedniej diety powoli będzie kluczowe zarówno w rozwoju organów oraz kości, ale też wspomoże układ odpornościowy.

Pamiętaj, aby dieta była bogata w kwasy omega 3, produkty roślinne oraz owoce. Wybieraj produkty zawierające dużo naturalnych witamin, w tym witaminy D, A, B, C oraz E.

Odpowiednia dieta bogata w naturalne, nieprzetworzone produkty powoli Ci wzmocnić odporność dziecka oraz uchronić je przed zbędnymi infekcjami bakteryjnymi oraz wirusowymi.

Back To Top