skip to Main Content
Oddychająca Para ćwicząca Swój Trening Oddechowy Na Podstawie Artykułu Fluimucil

Świadomy oddech – dlaczego jest taki ważny?

21 czerwca Międzynarodowy Dzień Yogi. A yoga to przede wszystkim sztuka oddechu. Ale właśnie, czym tak naprawdę jest świadome oddychanie? O aktywności fizycznej, ćwiczeniach oddechowych oraz świadomym oddechu piszemy poniżej!

Czym jest oddech?

Sam proces oddychania kierowany jest przed ośrodek oddechowy. Prawidłowy oddech człowieka składa się z dwóch faz – wdechu oraz wydechu. W trakcie wdechu powietrza do płuc można zauważyć unoszenie się klatki oddechowej. W tracie wydechu dochodzi natomiast do zmniejszenia ciśnienia, dzięki czemu powietrze może wydostać się z płuc. Warto wiedzieć, że nie wszyscy oddychamy tak samo – dorosły człowiek wykonuje od 12 do 15 oddechów na minutę. Niemowlęta natomiast wykonują aż do 60 oddechów w każdej minucie.

Więcej o oddechu możesz przeczytać także w naszym artykule.

Czym jest świadome oddychanie?

Oddech człowieka zmienia się w trakcie dnia oraz podczas snu. Wpływ na to mają między innymi emocje oraz wydarzenia, które spotykają nas podczas dnia. Nasze ciało, emocje oraz oddech to swego rodzaju nierozłączny trójkąt. Kiedy jesteśmy szczęśliwi, nasz oddech automatycznie przyspiesza. Gdy czujemy stres – spłyca się i urywa.

Trening oddechu stosuje się głównie w sporcie, jednak nie ma przeciwskazań, aby stosować go również w codziennym życiu. Głębokie i świadome oddechy napełniają człowieka spokojem i pozwalają na odzyskanie wewnętrznej równowagi. Taki treningów wpływ zarówno na życie fizyczne, jak i psychiczne. Świadomy oddech pozwala na rozładowanie napięcia, obniżenie tętna. Może być to kluczowa umiejętność, zwłaszcza w stresujących sytuacjach.

Trening świadomego oddechu stosowany jest zazwyczaj w yodze i medytacji.  Świadome oddychanie to długotrwały proces, jednak już bardzo szybko można zauważyć pierwsze efekty.

Jak prawidłowo oddychać?

Przede wszystkich warto uzbroić się w cierpliwość i wykonywać stałe ćwiczenia oddechowe. Prawidłowy oddech to ten wykonywany przy użyciu przepony (tak zwany oddech przeponowy).

Ten typ oddech pozwala organizmowi na pobranie 10 razy więcej tlenu, niż w przypadku oddechu płytkiego, wykonywanego tylko klatką piersiową. Oddech przeponowy polega na jednoczesnym napięciu przepony i rozluźnieniu powłok brzusznych z uniesieniem żeber i wyprostowaniem kręgosłupa.

Ćwiczenia oddechowe wykorzystywane są nie tylko w treningu, ale także rehabilitacji. Rehabilitacja oprócz zabiegów leczniczych ma bowiem pomóc w poprawie ogólnej kondycji organizmu. Dobry rehabilitant z przyjemnością podzieli się swoimi sposobami na to, jak oddychać poprawnie. Ćwiczenia oddechowe w rehabilitacji pomagają zwiększyć pojemność płyt, co z kolei wpływa na większą wydajność podczas aktywności fizycznej.

Do poprawy samej kondycji układu oddechowego mogą być stosowane także specjalne zabiegi lecznicze, między innymi tlenoterapia czy inhalacje oddechowe w tężni solankowej. Mają one na celu zniwelowanie powikłań pochorobowych i pomagają w powrocie do pełnej formy.

Trening oddechu od mistrza

Opisując trening oddechu skupiliśmy się na książce Ronald Siegela, który bardzo dokładnie opisuje sposoby na udany i efektywny trening oddechowy. Oto kilka z podstawowych porad:

Skup się na wrażeniach płynących z czubka nosa, zamiast na podnoszeniu i opadaniu brzucha. 

Oddychamy w pełni nieświadomie. Jeśli jednak zaczynamy się nad tym zastanawiać, zazwyczaj skupiamy się na efektach wykonywanych oddechów – czyli podnoszeniu się klatki piersiowej oraz brzucha. Podejdź do tego od nieco innej strony.

Podczas oddechu można skoncentrować się na bardziej subtelnych odczuciach na końcu nosa. Czasem koncentracja na oddechu w tym miejscu może być bardzo trudna, gdyż doznania są dość delikatne. W takim wypadku lepiej skupić się na doznaniach brzucha, które mogą prowadzić do głębszej koncentracji.

Mów do siebie w myślach.

Ten sposób sprawdza się, jeśli skupienie uwagi na oddechu nie przynosi pożądanych rezultatów. Możesz powtarzać w myślach dane słowo podczas wdechu oraz inne – podczas wydechu. W tym wypadku większość naszej uwagi skupia się na doznaniach płynących z ciała. Powtarzanie słów w myślach podtrzymuje uwagę umysłu na doznaniach ciała.  W podobny sposób, jeśli skupimy uwagę na końcu nosa, możesz w myślach powtarzać: „wdech” i „wydech”.

Liczenie oddechów.

Jest to trening nieco podobny do przysłowiowego „liczenia owiec” przed snem. Uważa się, że liczenie wdechów dodaje energii, a liczenie wydechów – uspokaja. Możesz liczyć oddechy do 10 lub do 100, w zależności od tego, jak długi trening planujesz.

Na początek proponujemy krótkie, lecz regularne treningi. Nawet 5 minut prawidłowego treningu dziennie może pomóc w ograniczeniu negatywnych emocji, a także uspokoić ciało i umysł.

Back To Top