skip to Main Content
Jesienne Liście, Szyszki Oraz Jabłka

Jesienne infekcje. Skąd się biorą?

Jesienna pogoda bywa zmienna. Nasz organizm wystawiony jest na liczne próby i w momencie, kiedy zdąży przyzwyczaić się do jednej pogody – znów następuje zmiana. Takie wahania pogodowe to prawdziwa próba dla naszego układu odpornościowego. Jak więc zapobiec jesiennym infekcjom? I skąd w ogóle się biorą?

Skąd biorą się infekcje?

Jesienne infekcje w znaczącej większości są efektem licznych wahań temperatur. Nasz układ odpornościowy wytwarza przeciwciała, które reagują na otoczenie oraz znajdujące się w nim bakterie i wirusy. Zanim układ immunologiczny wytworzy odpowiednie przeciwciała do walki z infekcją, mija jednak… kilka dni. Podczas tych kilku dni pogoda może zmienić się diametralnie nawet kilka razy.

Ze słońca w deszcz, z deszczu w wiatr… Wpływa to nie tylko na nasz układ immunologiczny, ale też na naszą fizjologię. Powiedz szczerze, czy w okresie jesienno zimowym zawsze wiesz, jak ubrać się właściwie do pogody? Nawet, jeśli wiesz i ubierzesz się „dobrze”, pogoda w ciągu dnia może diametralnie się zmienić. Wtedy niezwykle łatwo o przewianie lub przepocenie. To niestety kolejny powód jesiennych przeziębień, który też… ciężko wyeliminować.

Mniejsza ilość słońca też ma znaczenie. Słońce, które nam towarzyszy w ciągu wiosny i lata poprawia nasze samopoczucie, ale też chroni przed infekcjami. To ono jest odpowiedzialne za wytwarzanie w naszym organizmie witaminy D3, która wpływa na budowanie odporności.

Na naszą odporność (lub jej brak) wpływa także styl życia. Powrót do aktywności takich, jak praca oraz zajęcia szkolne i związany z tym stres sprawiają, że nasza odporność narażona jest na dużą próbę. Nasz organizm potrzebuje nieco czasu na przystosowanie się do nowych warunków i właśnie wtedy jest najbardziej narażony na infekcję.

Jesienne przeziębienia

Przeziębienie to zdecydowanie jedna z najczęstszych jesiennych infekcji. Jak rozpoznać ten rodzaj infekcji?

Przeziębienia i grypy wymagają zupełnie innych metod leczenia. Dlatego tak ważne jest właściwe zdiagnozowanie objawów.

Przeziębienie charakteryzuje się stosunkowo lekkimi objawami na początku infekcji, które stopniowo nasilają się, powodując osłabienie organizmu. Przeziębienie charakteryzuje się także występowaniem dosyć wodniste wydzieliny z nosa oraz kichaniem.

W przypadku przeziębienia może wystąpić także ból gardła oraz kaszel – w początkowej fazie infekcji suchy, który następnie może przerodzić się w tak zwany kaszel produktywny – mokry.

Grypa charakteryzuje się natomiast wysoką gorączką, która pojawia się już w pierwszej fazie infekcji. Do kolejnych objawów należą bóle mięśni, bóle głowy oraz ogólne osłabienie, a także – uporczywy kaszel suchy.

Inne infekcje

Oczywiście przeziębienie oraz grypa nie są jedynymi chorobami, na które jesteśmy narażeni w okresie jesienno zimowym, chociaż występują zdecydowanie najczęściej.

Jakie infekcje mogą spotkać Cię jesienią?

Przede wszystkim infekcje wirusowe i bakteryjne, a co za tym idzie – zapalenie górnych dróg oddechowych, w tym zapalenia gardła, zatok przynosowych czy oskrzeli.

Do cięższych przypadków zaliczane jest także zapalenie płuc.

Jak chronić się przed jesienną infekcją?

Są sposoby, które pomogą wzmocnić Twoją odporność, a co za tym idzie – zmniejszyć szanse na wystąpienie infekcji lub zminimalizować jej trudny przebieg. Co robić, aby uchronić się przed jesiennym przeziębieniem oraz wirusami i bakteriami?

Czosnek, czyli naturalny sposób na walkę z infekcją

Przede wszystkim – działanie czosnku eliminuje rozwój głównych wirusów powodujących przeziębienie oraz grypę. Co więcej, czosnek wzmacnia układ odpornościowy, stymulując makrofagi oraz limfocyty z grupy T do bardziej efektywnej walki z drobnoustrojami oraz komórkami nowotworowymi.

Sen i odpoczynek

Czas na naturalną regenerację organizmu jest niezwykle istotny. Długość snu ma bezpośredni wpływ na pracę układu immunologicznego. Dlatego też zwłaszcza w okresie jesienno zimowym warto postawić na odpowiednią ilość snu i uchronić swój organizm przed rozwojem chorób dróg oddechowych.

Witaminy i minerały

Witamina C jest jedną z najważniejszych w przypadku budowania długotrwałej odporności. Warto więc suplementować ją zwłaszcza w okresie, kiedy nasza odporność narażona jest na próbę. To jednak nie wszystko. Oprócz witaminy C warto włączyć także suplementację witaminy D3, która – jak wiemy z pierwszej części artykułu, także poprawia pracę naszego układu immunologicznego.

Back To Top