skip to Main Content
Kobieta Odpoczywającą W łóżku Zaraz Po Przebudzeniu Fluimucil

Jak prowadzić zdrowy styl życia?

Chcesz prowadzić zdrowy styl życia, ale nie wiesz, od czego zacząć? Wraz z ekspertami FLUIMUCIL zdradzamy kilka świętych zasad, które warto wprowadzić do swojej codziennej rutyny i krok po kroku realizować zasady zdrowego stylu życia.

Czym jest zdrowy styl życia – definicja

Definicja zdrowego stylu życia zmienia się z roku na rok, a nawet z minuty na minutę. Wpływ na to ma postępująca gospodarka, pojawiające się nowe technologie oraz techniki badawcze. Wiemy coraz więcej, a prowadzone i wciąż udoskonalane badania pozwalają nam lepiej rozumieć, co pozytywnie wpływa na nasz organizm, a co ze zdrowiem ma raczej niewiele wspólnego.

W przeszłości używano przykładowo jedynie ołowianych sztućców, które z czasem okazały się szkodliwe. Później nastała swoista moda na palenie tytoniu, a patrząc na stare reklamy możemy zauważyć, że papierosy były polecane i rekomendowane nawet przez lekarzy i farmaceutów. 

Oczywiście nie wszyscy są w stanie przestrzegać zasady zdrowego stylu życia, ale wprowadzenie chociaż kilku z nich do swojej codziennej rutyny nie powinno być aż tak wielkim problemem.

Jak wiemy, styl życia ma ogromny wpływ na stan zdrowia. Wiele z decyzji podejmowanych przez nas codziennie ma wpływ na naszą kondycję fizyczną oraz psychiczną. W pełni świadomie podejmujemy decyzję o tym, o której godzinie idziemy spać, czy wypijemy kolejną lampkę wina czy zamiast zdrowej i pełnowartościowej sałatki – wybierzemy fast food.

Chociaż podświadomie wiemy, która z decyzji będzie lepsza dla naszego organizmu, czasem silna wola okazuje się za słaba i ulegamy pod presją otoczenia, swoich utartych nawyków a czasem – swojej wygody.

Zasady, które przedstawiamy wspólnie z ekspertami FLUIMUCIL są jednak proste, łatwe i co najważniejsze – nie musisz wprowadzać ich wszystkich od razu. Na początek wybierz jedną, dwie – które są dla Ciebie najprostsze. Z czasem dodaj do nich kolejne i kolejne. I tak aż zaczniesz prowadzić zdrowy styl życia w zgodzie z samym sobą i bez żadnych wyrzeczeń.

Dbaj o odpowiednią dietę

To jedna z podstawowych, a zarazem jednak najcięższych zasad zdrowego stylu życia. Według specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia, najlepiej pozwać produkty z różnych grup żywność, aby nasze posiłki były urozmaicone i bogate z potrzebne nam składniki odżywcze, takie jak białka, tłuszcze, węglowodany, a także witaminy i składki mineralne.

Chociaż wytyczne w tym zakresie często ulegają zmianę, według obecnych norm produkty zbożowe powinny być głównym źródłem naszej energii. Mleko i produkty mleczne także odgrywają tutaj ważną rolę. W diecie nie powinno zabraknąć także warzyw i owoców. Mięso natomiast należy spożywać z umiarem – lepiej zastąpić je rybami lub roślinami strączkowymi.

Jeśli masz problem z właściwym ułożeniem jadłospisu, zawsze możesz skorzystać z porady eksperta w dziedzinie dietetyki, który ułoży Twój jadłospis tak, aby był on zdrowy i pomagał Ci w drodze do zdrowego trybu życia.

Regularna aktywność fizyczna

Nie piszemy tutaj o tym, że od teraz codziennie masz pojawiać się na siłowni. W zdrowym stylu życia chodzi jednak o regularność połączoną z systematycznością. Aktywność możesz dostosować do swoich preferencji. Mogą być to 30 minutowe spacery, jazda na rowerze lub ulubiony sport – basen, tenis czy treningi piłki nożnej. Naukowcy z Tajwanu są zdania, że już 13 minut spaceru dziennie może wydłużyć życie nawet o 3 lata.

Musisz jednak pamiętać, że do regularnej aktywności fizycznej nie zalicza się comiesięczny wypad na wspinaczkę górską czy narty.

Ogranicz używki

Nie od dziś wiadomo, że używki mają negatywny wpływ na zdrowie, na na pewno nie wpływają pozytywnie na zdrowy styl życia. Regularne sięganie po alkohol może skutkować rozwinięciem się chorób wątroby, które znacznie osłabiają odporność organizmu.

Jeśli chcesz prowadzić zdrowy tryb życia, a jednocześnie nie rezygnować z alkoholu, możesz wybrać lampkę czerwonego wina – zawiera ono resweratrol, który pobudza pracę układu krążenia i zmniejsza ryzyko chorób serca. Jedna lampka czerwonego wina nie zaszkodzi Twojemu zdrowiu, a nawet pomoże.

Liczne badania udowodniły też, że osoby które sięgają po papierosy, dopalacze czy narkotyki są o wiele bardziej narażone na rozwój chorób nowotworowych, zwłaszcza w obrębie układu oddechowego, układu krążenia czy układu nerwowego. Poza tym, papierosy zwiększają ryzyko wystąpienia zawału serca oraz udaru mózgu i mogą przyczynić się do impotencji u mężczyzn. Zasada jest prosta – chcesz prowadzić zdrowy styl życia? Rzuć lub ogranicz palenie!

Ogranicz stres

Stres jest przeciwnikiem zdrowego stylu życia. Permanentny stres i jego skutki mogą być bardzo groźne dla zdrowia. Nie tylko zwiększa on ryzyko zachorowania na nowotwory, ale też wpływa na odporność organizmu.

Stres znacząco osłabia nasze zdrowie psychiczne, co może doprowadzić do zaburzeń pamięci oraz koncentracji, a w sytuacji przewlekłej – także do rozwoju stanów depresyjnych i lękowych.

Przez stres stajemy się też bardziej podatni na utratę odporności, a wraz z tym – na zapadanie na różne choroby cywilizacyjne. Pomocne w tym zakresie mogą okazać się na przykład treningi oddechowe, o których pisaliśmy także tutaj.

Znajdź czas dla siebie

Twój organizm Cię potrzebuje. Zdrowy styl życia to nie tylko ograniczenie spożywania niektórych posiłków czy używek, ale też skupienie się nieco bardziej na sobie. Znajdź regularny czas na odpoczynek i zadbaj o to, aby był on jakościowy. Pozbądź się ewentualnych dystraktorów, wyłącz telefon oraz telewizor i skup się na sobie.

Dobrym momentem na czas dla siebie jest moment, w którym przygotowujemy się do snu. Sam sen także powinien być jakościowy. Dbaj o jego odpowiednią długość oraz higienę snu. Prawidłowa doba powinna składać się z 8 godzin na pracę, 8 godzin na sen i 8 godzin na odpoczynek, aktywność fizyczną i inne czynności. Jeśli ciężko Ci przestrzegać tych zasad, spróbuj ustawić stoper, który przypomni Ci, kiedy czas już skończyć pracę oraz kiedy powinieneś udać się do łóżka, aby wstać wypoczętym i pełnym energii.

Regularnie wykonuj badania profilaktyczne

Wykonywanie regularnego „przeglądu” organizmu jest jedną ze złotych, jeśli chcesz prowadzić zdrowy styl życia. Pozwalają one zapobiec powstawaniu wielu chorób lub wykryć je we wczesnym stadium rozwoju.

Kobiety powinny regularnie wykonywać samodzielne badanie piersi, cytologię, badanie moczu oraz morfologię. Po ukończeniu 40. roku życia warto wykonywać także mammografię oraz kolonoskopię.

Mężczyźni także powinni regularnie wykonywać badania moczu oraz krwi. Dodatkowo, po 40. roku życia powinni poprosić lekarza o skierowanie na badanie prostaty oraz kolonoskopię. 

Back To Top